כאשר אנו הקפואריסטים מדברים על אקט הקפוארה, אנו לא אומרים להילחם קפוארה וגם לא לרקוד קפוארה. אנו משתמשים באחד משלושה שמות פועל: לשחק, להשתעשע ולשוטט.
לשחק עם הרעיון של הקרב ושל הריקוד ולבחון כמה רחוק אפשר להגיע עם האחד מבלי לאבד כליל את השני. להיות במצב תודעתי של משחק מחייב את השחקן לשחרר עכבות, להיות נוכח ברגע מאושר ויצירתי, ערני כלוחם וחינני כרקדן, המשתתף נזרק אל עבר הנשגב, הקדום והילדותי - המשחק.
זה לא פלא אם כן כשחושבים על אמני הלחימה הגדולים בהיסטוריה תמיד מדברים עליהם כעל רקדנים: מוחמד עלי, נלחם עם חן וקלות רגליים של רקדן. ברוס לי דיבר על השחרור מטכניקה ועל זרימה. אנדרסון סילבה נלחם וניצח את הלוחמים הקשוחים ביותר בעולם כאשר הוא התחבר אל היצירתיות וההנאה שבקרב ושיחק עם יריביו.
חלק מהאתוס הברזילאי הוא מושג ה'גינגה' הנדנוד וה'jogo bonito' המשחק היפה. מושגים אלה זלגו אל הכדורגל הברזילאי ממעגלי הקפוארה והסמבה ג'י הודה ובבסיסם הרעיון שהחן, הקסם, היצירתיות והשמחה שבמשחק לפעמים קודמים למטרה הסופית שקבעו חוקי המשחק. זה לא אם ניצחת, זה איך שיחקת. או במילים אחרות, איך חיית. בכדורגל, הפקעת שער מנקודת מבט היסטורית יכולה להיות שניונית לחן, לריקוד, לערמומיות וליצירתיות של המשחק, ואין ברזילאי שגילם את המושגים האלה יותר מהמלך פלה.
ברינקה brincar - להשתעשע brincadeira - בדיחה. Brinquedo - צעצוע.
אלה לוקחים את המילה jogar - לשחק, שלב אחד קדימה. לא סתם לשחק, אלה כמו ילד, עם כל הלב, ללא עכבות, כמו כפיר המתרגל את הקרב תוך כדי משחק. להתכונן בחדווה לאתגרי החיים הבלתי מתפשרים של העולם הבוגר. וכך היא גם ההודה, תרגול מהנה הלכה למעשה למעגל הרחב יותר של החיים שבחוץ.
וואדיאה - vadiar - לשוטט
לחיות מחוץ למסגרת החוקים ומחוץ למערכת שליטה כלשהיא. המשוטט נמצא במרחב ובזמן משלו. הוא אינו מאחר או ממהר לשום מקום, נוכח בהווה וקיים. הוא לא עובד ולכן איננו לוקח חלק במשחקי השליטה היומיומיים וכך איננו נתון למרותו של אף אחד. הוא אנרכיסט מעצם אי השתתפותו. אין פלא אם כך שהשיטוט, על אף שהינו תמים נחשב לעבירה על החוק במקומות רבים בעולם ועשוי להסתיים במאסר, וכך ההנאה חסרת המטרה הברורה שהיא הקפוארה, השעשוע שאינו כפוף למסגרת ספציאלית או טמפורלית שיכולה להתחיל ולהסתיים כגחמה. כך היא הקפוארה, שלאורך רוב שנות קיומה חיה גם כן מחוץ לחוק.
Comments